Viestintäkumppanuus Meidän urheilu
-hankkeessa
Meidän urheilu on Suomen Valmentajien koordinoima kehityshanke, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisen liikunnan ja urheilun valmennuksen laatua ja vauhdittaa suomalaisen valmennuskulttuurin muutosta kohti ihmislähtöisempää toimintatapaa.
Meidän urheilu pyrkii näitä tavoitteita kohti rakentamalla yhteistyön kautta ymmärrystä, osaamista ja viestiä siitä, miten Suomessa valmennetaan. Viestintä on avainasemassa tässä työssä, ja Askel Sports on toiminut hankkeen alusta asti apuna luomassa ja rakentamassa Meidän urheilun viestinnän kokonaisuutta ja sisältöjä.
Päätavoitteina johdonmukaisuus ja selkeys
Lähtökohta ja tavoitteet
Meidän urheilu -kehitysprosessi käynnistyi Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella toden teolla vuonna 2022. Työ alkoi määrittelyvaiheella, jonka aikana kerättiin tietoa ja näkemyksiä eri urheilutoimijoilta siitä, millaista on hyvä valmennus ja miten suomalaista urheiluvalmennusta tulisi kehittää.
Määrittelyvaihe antoi eväät toimenpidevaiheeseen, jota on suunniteltu hankkeen alusta asti. Olennaista on myös ollut läpi hankkeen tapahtuva laaja kentän ja toimijoiden kuuleminen ja monipuolinen vuorovaikutus, jotka mahdollistavat toimintatapojen jatkuvan muokkaamisen ja kehittämisen hankkeen aikana.
Viestinnän näkökulmasta lähtökohtana ja samalla myös haasteena oli hankkeen laaja kokonaisuus mm. erilaisine kohderyhmineen ja tavoitteineen. Ennen hankkeen käynnistymistä olikin tärkeää kirkastaa Meidän urheilun ydinviestejä ja luoda viestinnälle mahdollisimman selkeät raamit.
Monipuolinen viestintäkumppanuus
Ratkaisu ja otetut askeleet
Askel Sports osallistui monipuolisesti Meidän urheilun viestinnän suunnitteluun, sparraukseen ja toteutukseen hankkeen alusta asti.
Ensimmäisenä tehtävänämme autoimme Meidän urheilun ydinviestien kirkastamisessa ja sisältöjen ylätason suunnittelussa hankkeen kohderyhmien näkökulmasta. Sen jälkeen loimme Meidän urheilulle logon, muun visuaalisen ilmeen ja ohjeiston, tuotimme kuva- ja videomateriaalia hankkeen lanseeraustilaisuudesta, hioimme nettisivujen tekstisisältöjä sekä osallistuimme määrittelyvaiheen tulosten sanoittamiseen ja viestimiseen selkeästi
ja ymmärrettävästi Meidän urheilun somekanavilla.
Kuljimme läpi ensimmäisen hankevuoden kumppanina tarjoten sparrausta ja ideoita Meidän urheilun strategiseen viestintään hankkeen tavoitteet jatkuvasti mielessä pitäen, mutta samalla myös muuttuviin tilanteisiin ja palautteisiin reagoiden. Keväällä 2023 autoimme hankkeen ison ponnistuksen, Pelin henki -podcastin markkinoinnissa ja viestinnässä.
Onnistumisen takana joustava yhteistyömalli
Asiakkaan kommentti
”Meidän urheilun viestintää ja ilmettä on kehitetty kehitysprosessin alusta saakka yhteistyössä Askel Sportsin kanssa. Tavoitteena on ollut luoda selkeää ja yhdenmukaista viestintää, joka mahdollistaa Meidän urheilun viestin siirtymisen urheilutoimijoille.
Yhteistyö Askel Sportsin kanssa on toiminut erittäin hyvin alusta asti ja he ovat pystyneet vastaamaan monenlaiseen tarpeeseen niin viestinnän kuin graafisen suunnittelun osalta. Olemme saaneet heidän avullaan luotua selkeää ja johdonmukaista tarinaa eri kanaviimme.
Olemme olleet erityisen tyytyväisiä siihen, että pääsimme yhdessä alusta saakka suunnittelemana kokonaisuutta ja olemme pystyneet yhdessä kehittämään toteutusta jatkuvasti muuttuvien tarpeiden kautta.”
Henna Tanhuanpää
Meidän urheilun hankevastaava, Suomen Valmentajat ry.