Seura­identiteetin tutkiminen uuden strategian pohjatyönä

Hyvinkään Palloseura ry. on jalkapallon erikoisseura, jonka väreissä pelataan 5-vuotiaista junioreista aina aikuisjoukkueisiin saakka. Yli 1000 jäsenellään HyPS on yksi Suomen suurimmista jalkapalloseuroista.

Projektin tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa seuran kehittämisen tueksi. Toteutimme tutkimuksen, jonka avulla selvitettiin ennen kaikkea seurayhteisön sisäisiä käsityksiä ja näkemyksiä HyPS:in seuraidentiteetistä sekä siihen liitettävistä merkityksistä. Lisäksi kartoitettiin lähimpien sidosryhmien seuran tulevaisuuteen liittyviä toiveita sekä seuraan kiinnittymisen voimakkuutta ja tapoja.

Tähtäimessä seura­yhteisönsä näköinen seura

Lähtökohta ja tavoitteet

Seurajohdolla oli pian edessään uuden strategian valmistelu ja laatiminen. Tulevaisuuden suuntaviivoista haluttiin aidosti oman seurayhteisön toiveiden näköiset, joten suunnittelu- ja kehitystyön pohjaksi tarvittiin ajantasaista tietoa seuratoiminnan koetusta nykytilasta.

Samalla tavoitteena oli saada osallistettua seurayhteisö aiempaa laajemmin ja konkreettisemmin mukaan seuran kehittämiseen. Uuden strategian oli puolestaan tarkoitus viitoittaa seuratoimintaa yhä vahvemmin ja laadukkaammin jäsenistöä sekä muita lähimpiä sidosryhmiä palvelevaan suuntaan.

Arvokasta ja monipuolista tietoa

Ratkaisu ja otetut askeleet

Seuratoiminnan kulmakiviin monipuolisesti ja syvällisesti pureutuva seuraidentiteettitutkimus sopi mainiosti ratkaisuksi HyPS:in tilanteeseen ja tavoitteisiin. Aiheeseen liittyvän erityisosaamisemme avulla pystyimme tarjoamaan seuran käyttöön laajan työkalupakin, josta voitiin poimia tilanteeseen parhaiten sopivat ainekset.

Ennen aineiston keruuta tutkimuksen osiot ja kysymykset suunniteltiin yhdessä HyPS:in avainhenkilöiden kanssa. Näin saatiin varmistettua, että tutkimus vastaisi seuran toiveita ja tavoitteita mahdollisimman tarkasti.

Tutkimuksen avulla onnistuttiin tuottamaan seurajohdon käyttöön runsaasti arvokasta ja konkreettisesti hyödynnettävissä olevaa tietoa toiminnan kehittämisen tueksi. Yhä tarkemmin jäsenistön ja muiden lähimpien sidosryhmien toiveita vastaavan kokonaisuuden rakentamiselle luotiin näin vahvat edellytykset.

Seuraidentiteetin kirkastumisen sekä toiminnan osa-alueisiin liittyvien näkemysten, kokemusten ja mielikuvien lisäksi tutkimus tarjosi kiinnostavaa yksilö- ja yhteisö­tason tietoa seuraan kiinnittymisestä sekä sen voimakkuudesta ja tavoista.

Kaiken kaikkiaan tutkimus antoi HyPS:in hallitukselle mahdollisuuden tehdä tärkeitä seuran tulevaisuuteen liittyviä päätöksiä varmuudella oikeasta suunnasta.

Luottamusta ja varmuutta tulevaisuuteen

Asiakkaan kommentti

Tutkimus oli toiveidemme mukaan huolellisesti ja ammattitaitoisesti laadittu kokonaisuus, jonka Askel Sports toteutti alusta loppuun mallikkaasti. Saimme seuraamme ja seurayhteisöömme liittyen paljon hyödyllistä tietoa, joka olisi muuten jäänyt arvailujen varaan. Tällaiseen yhteistyöhön on helppoa olla tyytyväinen.”

Janne Bruun
toiminnanjohtaja

Kiinnostuitko yhteistyöstä kanssamme?

Julius Jousi
pelinjohtaja, perustaja

+358 (0) 50 331 7124
julius.jousi@askelsports.fi

   

Marko Pietari
koppari

marko.pietari@askelsports.fi