Tutkimus salibandyseuran strategian ja brändityön tueksi
Urheiluseura M-Team ry. on helsinkiläinen salibandyn erikoisseura, jonka sinisissä väreissä pelaavat joukkueet F-junioreista aina miesten pääsarjatasolle saakka.
Projektina toteutettiin tutkimus, jonka tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa seuran kehittämisen tueksi. Sen ytimessä oli M-Teamin seuraidentiteetin ja -brändin nykytilan sekä tarkempien merkitysten selvittäminen seurayhteisön sisäisen tulkinnan pohjalta. Samalla tutkittiin lähimpien sidosryhmien seuraan kiinnittymistä.
Kirkas seuraidentiteetti – avaimet kestävään strategiaan
Lähtökohta ja tavoitteet
M-Team oli projektia suunniteltaessa ollut jo pitkään jäsenmäärällä mitaten yksi pääkaupunkiseudun suurimmista salibandyseuroista. Uuden strategian valmistelun kynnyksellä M-Teamin hallitus halusi kiinnittää erityistä huomiota seuraidentiteetin kirkastamiseen ja -brändin vahvistamiseen osana kokonaisvaltaista kehitystyötään. Niihin liittyviä seurayhteisön sisäisiä ajatuksia ja mielikuvia ei ollut koskaan aiemmin tutkittu tarkasti.
Projektin keskeisimpänä tavoitteena oli tuottaa M-Teamin hallitukselle ennen kaikkea seuran pitkäjänteistä kehittämistä palvelevaa tietoa ja tarjota samalla tukea uuden strategian laatimiseen. Lisäksi tutkimuksen toivottiin tuovan konkreettista apua strategian näkökulmasta keskeisenä pidettyyn brändinrakennusprosessiin.
Brändiä kehittämään – seurayhteisön ehdoilla
Ratkaisu ja otetut askeleet
Tutkimuksen avulla strategiaa ja brändinrakennusta varten luotiin kattava seurayhteisön sisäinen pohjatyö, joka tarjosi paljon konkreettisia työkaluja tärkeiden päätösten tekemiseen ja toiminnan kehittämiseen. M-Teamin seuraidentiteetti tarkentui.
Myös M-Teamin tulevaisuutta koskevista toiveista ja näkemyksistä saatiin ajantasaista tietoa seurayhteisön sisältä. Tutkimuksessa tuotettiin myös arvokasta yksilö- ja yhteisötason informaatiota seuraan kiinnittymiseen ja sitoutumiseen liittyen.
Projektin ansiosta M-Teamille avautui mahdollisuus hyödyntää tuoretta tutkimustietoa seuratoiminnan strategisen kehittämisen ja päätöksenteon tukipilarina.
Tietoon nojaten M-Team pystyy rakentamaan brändistään aiempaa varmemmin identiteettinsä näköistä sekä siten seurayhteisön keskuudessa omaksi ja merkitykselliseksi koettavaa kokonaisuutta. Samalla jäsenistön ja laajemman seurayhteisön kiinnittymistä M-Teamiin voidaan jatkossa palvella entistä paremmin.
Asiakkaan kommentti
“Palaute on pelkästään positiivista! Yhteistyö sujui sovitusti ja tapahtui annetun aikataulun mukaisesti. Tutkimus oli huolella tehty ja sen tulokset esitettiin selkeästi. Tutkimus tuotti tarvitsemaamme taustatietoa sekä hyödytti M-Teamia seuran strategia- ja brändityössä.”
Ursula Snellman
hallituksen puheenjohtaja