Frisbeegolfille maajoukkuebrändi
Suomen frisbeegolfliitto ry (SFL) on vuonna 1998 perustettu frisbeegolfin kattojärjestö Suomessa. Liitto vastaa valtakunnallisesti lajin kehittämisestä ja sen tavoitteiden edistämisestä niin kilpa- kuin harrastepuolella.
Askel Sportsin ja SFL:n yhteistyö alkoi vuonna 2022 projektilla, jossa keskityttiin Suomen frisbeegolfmaajoukkueen uuden konseptin ja sen ympärille rakentuvan brändin suunnitteluun.
Projekti valmistui virallisesti heinäkuussa 2023 tapahtuneen maajoukkuebrändin julkaisun yhteydessä, mutta yhteistyö jatkuu yhä tiiviinä. Nykyisin sen kärkenä on Frisbeegolfliiton kaupallisten asioiden kehittäminen.
Tavoitteena ylpeydenaihe pelaajille ja seuraajille
Lähtökohta ja tavoitteet
Frisbeegolf oli 2020-luvun alkuvuosina kasvanut suuremmaksi kuin koskaan. Varsinkin korona-aikana lajin pariin suorastaan vyöryi uusia harrastajia. Myös kiinnostus huippu-urheilupuolta kohtaan oli lajin kirkkaimpien kotimaisten tähtien johdolla ollut jo pitkään kasvussa.
Tästä huolimatta Suomen frisbeegolfmaajoukkueen toiminta oli ollut hajanaista, ja sen merkitys oli jäänyt lajipiireissä melko vähäiseksi. Projektin taustalla olikin ennen kaikkea Frisbeegolfliiton halu uudistaa ja kehittää maajoukkuetoimintaa niin urheilullisesti kuin kaupallisesti sekä päästä samalla hyödyntämään aiemmin piiloon jäänyttä potentiaalia.
Vaikka huippufrisbeegolfilla on jo pitkään ollut oma sitoutunut seuraajakuntansa, on laji yhä odottanut merkittävämpää läpimurtoa urheiluyleisön ja median laajempaan tietoisuuteen. Muiden lajien esimerkit ovat osoittaneet, että maajoukkueet voivat tarjota monille matalan kynnyksen väylän kiinnostukseen ja seuraamiseen.
Askel Sportsilta Frisbeegolfliitto odotti projektiin lähdettäessä ennen kaikkea vahvaa kaupallista osaamista ja näkemystä. Siihen luottaen saimme vastuullemme maajoukkueen markkinointi- ja viestintäkokonaisuuden suunnittelun ja sen kärkenä toimivan maajoukkuebrändin kokonaisvaltaisen muotoilun.
Maajoukkueen haluttiin jatkossa paitsi palvelevan huippupelaajia paremmin urheilullisesti myös keräävän aiempaa laajemmin kiinnostusta ja arvostusta: Disc Golf Team Finlandista lähdettiin tekemään frisbeegolfin omaa maajoukkuebrändiä, josta tulisi ylpeydenaihe niin pelaajille kuin frisbeegolfväelle. Sen toivottiin myös tulevaisuudessa houkuttelevan lajin pariin uusia seuraajia ja yhteistyökumppaneita.
Laaja kokonaisuus, huolellinen toteutus
Ratkaisu
Vaikka frisbeegolfmaajoukkueen toivottiin pitkällä tähtäimellä tuovan lajin pariin myös uusia seuraajia, oli nykyisen lajiväen tuki saatava uuden maajoukkuekonseptin taakse. Brändistä oli pyrittävä tekemään frisbeegolfväen keskuudessa uskottava, omalta tuntuva ja nykyisiä seuraajia yhdistävä kokonaisuus.
Projekti aloitettiin kattavalla pohjatyöllä, jonka aluksi kartoitimme lajiväen näkemyksiä huippufrisbeegolfia koskeneen kyselytutkimuksen avulla. Sen tuloksia ja johtopäätöksiä täydensivät ja syvensivät työpajat, joissa osallistettiin Frisbeegolfliiton henkilöstön ja hallituksen lisäksi mm. eritasoisia harrastajia. Ennen suunnitelmien pidemmälle viemistä haastateltiin myös huippupelaajia.
Lopulta Disc Golf Team Finlandin brändistä lähdettiin muotoilemaan ympärivuotista urheilubrändiä, joka tarjoaisi yhteisöllisen ja vaivattoman tavan seurata suomalaisten kärkipelaajien matkaa ja tekisi samalla lajin huipputasosta yhä suuremmalle urheiluihmisten joukolle kiinnostavan aluevaltauksen.
Merkittävä painoarvo annettiin maajoukkueen arvomaailman ja identiteetin suunnittelulle. Disc Golf Team Finland haluaa olla toimintansa ja tekojensa kautta konkreettisesti arvojensa mukainen toimija: ihailtava, rohkea, lähestyttävä ja välittävä. Samalla maajoukkue edistää myös Frisbeegolfliiton arvojen toteutumista omassa huippu-urheiluun kiinnittyvässä kontekstissaan.
Koska projekti oli kokonaisvaltainen brändityö, kuului siihen tärkeänä osana myös graafinen suunnittelu. Syntyneen Disc Golf Team Finlandin visuaalisen identiteetin pohjalta rakennettiin myös heti ensimmäisinä sovelluksina peliasujen ja nettisivujen ilme.
Maajoukkueen nettisivut suunnittelimme ja toteutimme osana projektia myös teknisesti alusta loppuun. Sivustosta luotiin visuaalisesti huoliteltu ja brändi-ilmettä huokuva kokonaisuus, jonka sisältöjen kautta huippufrisbeegolfista kiinnostuneet ihmiset saisivat mahdollisimman kätevästi ja kootusti olennaista tietoa suomalaishuipuista ja heidän suorituksistaan sekä muista maajoukkuetta koskevista uutisista.
Järjestimme projektin aikana lisäksi kahdet brändikuvaukset, joiden aikana kuvattiin monipuolisesti sekä still- että videomateriaalia. Maajoukkueelle tehtiin myös oma lanseerausvideo, ”Avausheitto”.
Projektin lopussa laaja kokonaisuus nivottiin vielä yhteen perusteellisen markkinointi- ja viestintästrategian muodossa. Samaan opukseen kuului myös yhteistyökumppaneiden hankintaan, hallintaan ja kehittämiseen liittyvä suunnitelma.
Otetut askeleet
Heinäkuussa 2023 frisbeegolfin EM-kisojen kynnyksellä koittanut uuden maajoukkuekonseptin ja -brändin lanseeraus keräsi laajasti huomiota lajiväen ja niin pienten kuin suurten medioiden keskuudessa. Lanseerauksessa olivat vahvasti mukana myös huippupelaajat, jotka julkaisivat samalla hetkellä omat maajoukkuetta koskeneet somepostauksensa.
Frisbeegolfista kiinnostuneet ihmiset ottivat brändin innokkaasti vastaan: moni tuntui kaivanneen lajiin jotakin tällaista. Suurten medioiden uutiset keräsivät suuren näkyvyyden lisäksi paljon tykkäyksiä, ja heti lanseerauspäivänä maajoukkueen uutta Instagram-kanavaa alkoi seurata yli 1600 henkilöä. Maajoukkueuudistus ja -brändi ovat muutenkin keränneet osakseen paljon myönteisiä kommentteja ja kannustusta.
Lanseerauksen jälkeen alkoi varsinainen suunnitelmien toteuttaminen ja brändin pitkäjänteinen rakentaminen liiton vastuulla olevan sisällöntuotannon muodossa. Disc Golf Team Finland on siitä asti ollut kanavissaan aktiivinen brändi, joka palvelee frisbeegolfin seuraajia säännöllisesti mm. kisaennakoilla ja -raporteilla, tilanne- ja tulostiedotuksella, ratingpäivityksillä ja eksklusiivisilla pelaajasisällöillä.
Lisäksi laajasti kehuttu maajoukkueen uusi pelipaita on jo lanseerattu myyntiin SFL:n yhteistyökumppanin Nonamen verkkokaupassa.
Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että Disc Golf Team Finlandin tapauksessa se kuuluisa katto on joka tapauksessa todella korkealla. Sitä kohti Frisbeegolfliitto ja Askel Sports kulkevat määrätietoisesti, pitkäjänteisesti ja rohkeasti.
Rohkeasti kohti uusia väyliä
Asiakkaan kommentti
”Yhteistyö Askel Sportsin kanssa on ollut joustavaa ja sujuvaa. Olemme erityisen tyytyväisiä maajoukkuebrändiin. Ammattitaidolla rakennettu brändi on nostanut maajoukkueen, urheilijoiden ja koko lajin profiilia sekä kotimaassa että ulkomailla.
Yhteistyömme Askel Sportsin kanssa jatkuu Frisbeegolfliiton ja maajoukkueen kumppanuuksien rakentamisen merkeissä.”
Laura Heikkilä
hallituksen puheenjohtaja, Suomen frisbeegolfliitto